+31 (0)40 - 843 08 22      info@bsetmedia.nl
Bset Media B.V. | Waarom marketing goed is voor de verkoop
Marketing bestaat uit activiteiten om een doelgroep te bereiken en te verleiden met een boodschap. Het is de boodschap die jouw doelgroep kneedt en klaar maakt om klanten te scoren of te behouden.
marketing, sales, verkopen, klanten krijgen, klanten vinden, klanten scoren
10420
post-template-default,single,single-post,postid-10420,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.5,qode-theme-ver-3.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

GET MORE TIPS & TRICKS

Leuke én interessante tips, weetjes en artikelen. Mis ze niet en ontvang ze per e-mail. Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

AANMELDEN NIEUWSBRIEF >

Corporate identity, huisstijl is meer dan alleen een logo.

De corporate identity beïnvloedt het imago van de organisatie

  |   Tips & Tricks   |   Geen reacties

Corporate identity of te wel in het gewoon Nederlands: Huisstijl! Een goede huisstijl (corporate identity) is meer dan de uiterlijke verschijningsvorm, het verteld ook iets over de communicatie en over het gedrag van de organisatie en haar medewerkers.

 

U wilt toch geen verkeerde indruk achterlaten?.
Een heldere identiteit is noodzakelijk voor iedere organisatie. Immers, u wilt toch geen verkeerde indruk achterlaten bij uw doelgroep? De juiste indruk c.q. imago is alleen te krijgen wanneer u weet wie u als organisatie bent. Sommige denken dat ze met een slogan of missie al een eind op weg te zijn. Helaas komt er meer kijken bij het creëren van de gewenste identiteit. Weet u precies wat de identiteit van uw u organisatie is? En hoe de buitenwereld dit beoordeeld?

 

“Een identiteit geeft antwoord op de vraag ‘Wie we zijn’, ‘Wat we willen’ en ‘Wat we kunnen’.”

 

Ook medewerkers dragen identiteit uit. .
Het is belangrijk dat de identiteit van een organisatie aansluit bij de eisen en wensen van de doelgroepen (extern) en medewerkers (intern). Vaak hecht een organisatie veel waarde aan het beeld dat externe doelgroepen vormen ten aan zien van de organisatie. Maar vergeet juist de medewerkers niet: zij dragen de identiteit uiteindelijk uit naar ‘buiten’. Als de medewerkers niet achter de identiteit van een organisatie staan of deze niet correct uitdragen, bestaat de kans dat de identiteit extern anders wordt beoordeeld.

 

Uw organisatie identiteit in kaart brengen of veranderen?
Een organisatie presenteert haar identiteit aan de omgeving via de onderdelen van de corporate identity mix. Wanneer een organisatie de identiteit in kaart wil brengen of wil veranderen, is deze mix een handig hulpmiddel.
De corporate identity mix bestaat uit de persoonlijkheid die zich uit in:

 

  • communicatie,
  • symboliek,
  • gedrag.

 

Zoals u in het onderstaande model ziet, staat het imago nauw verbonden met de identiteit van een organisatie.

 

corporate-identity

 

ID of Persoonlijkheid
De persoonlijkheid van een organisatie bestaat uit kernwaarden: ze vertellen waar een organisatie voor staat en wat haar uniek maakt. Voorbeelden van kernwaarden zijn: veiligheid, avontuur en duidelijkheid. Deze waarden zijn bepalend voor alle communicatie uitingen van de organisatie.

 

Communicatie
Communicatie is een passend middel om de persoonlijkheid van de organisatie uit te dragen. Met behulp van communicatie kunt u een boodschap over brengen aan uw doelgroepen. Het is van belang dat de boodschap gelijk is aan het gedrag van de organisatie.

 

Gedrag
Het gedrag bestaat uit het dagelijks handelen van de organisatie. Hoe gaat de organisatie (medewerkers) om met klanten? En met discussies? En met het nakomen van afspraken? Deze manier van handelen vormt ook weer een stuk van de persoonlijkheid.

 

Symboliek
Organisaties gaan steeds meer op elkaar lijken. Een sterke symboliek zorgt voor onderscheid. U kunt hierbij denken aan de huisstijl, het logo, de website en het gebouw. Een symboliek visualiseert de persoonlijkheid en creëert het beeld van de organisatie.

 

Een sterke huisstijl:

  • sluit aan bij de kernactiviteiten;
  • sluit aan bij de organisatie als geheel;
  • staat in lijn met de ‘roots’ van een organisatie;
  • spreekt verschillende doelgroepen aan.
  • is ook nog eens een goede manier om uw bedrijf te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. U bent toch beter dan hen! Laat dat dan ook zien!

 

En natuurlijk helpen wij graag uw bedrijf, met een sterke huisstijl, te laten onderscheiden van uw concurrenten. Meer weten? Bel: +31 (0)40 – 843 08 22

AUTHOR - Bert Imhoff

Bert Imhoff leerde bij respectievelijk een multinational, een media bedrijf en een reclame communicatie groep het marketing-communicatievak kennen. Bracht vervolgens vakkennis en ondernemingszin samen in Bset Media. Zorgt nu dat klanten zakelijk gezien de wind in de zeilen krijgen. En dat is niet zo verwonderlijk voor iemand die bezeten is van zeezeilen.

Geen reacties

Geef een reactie