+31 (0)40 - 843 08 22      info@bsetmedia.nl
Bset Media B.V. | Online nieuwe klanten werven oftewel online leadgeneratie
Het vinden van nieuwe klanten is een hele uitdaging. In de online wereld is de bezoeker van uw website in meer of minder mate een potentiële klant. Deze warme leads zijn uitermate belangrijk in het verkoopproces bij het binnenhalen van nieuwe klanten. We leggen u graag uit wat online leadgeneratie inhoud en hoe u het succesvol inzet.
online klanten werven, online leadgeneratie, online verkopen, meer verkopen, online sales, online verkoopkansen creëren
11295
post-template-default,single,single-post,postid-11295,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.5,qode-theme-ver-3.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

GET MORE TIPS & TRICKS

Leuke én interessante tips, weetjes en artikelen. Mis ze niet en ontvang ze per e-mail. Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

AANMELDEN NIEUWSBRIEF >

Online nieuwe klanten werven oftewel online leadgeneratie 1200px x 675px

Online nieuwe klanten werven oftewel online leadgeneratie

  |   Tips & Tricks   |   Geen reacties

Voor veel ondernemers is het het vinden van nieuwe klanten is een hele uitdaging. In de online wereld is de bezoeker van uw website in meer of minder mate een potentiële klant. Deze warme leads zijn uitermate belangrijk in het verkoopproces bij het binnenhalen van nieuwe klanten. We leggen u graag uit wat online leadgeneratie inhoud en hoe u het succesvol inzet.

 

Wat is leadgeneratie?
Leadgeneratie is het werven van potentiële klanten, vaak via een website. Een lead is een potentiële klant die geïnteresseerd is in een bepaald product of dienst. Deze interesse kan bijvoorbeeld bestaan uit het aanvragen van een brochure of een abonnee van een nieuwsbrief die aan een bepaald profiel voldoet. Het doel van het verzamelen van leads is de mogelijkheid iets te verkopen.

 

“Bij het online klanten werven (online leadgeneratie) zijn de warme leads erg belangrijk”

 

Er zijn koude, warme en hete leads. Een warme en hete leads zijn mensen die zelf al kennis heeft genomen van uw producten en diensten aanbod. In tegenstelling tot hete lead heeft de warme lead nog geen direct contact gezocht. Als verkoper is het belangrijk om de “temperatuur” van uw prospect niet te baseren op hoeveel u van hen weet, maar meer op hoeveel de prospect van uw product of dienst weet en in hoeverre hij daarin geïnteresseerd is.

 

  • De koude lead
    Een koude lead is iemand die dat nog niet gedaan heeft. Bij het verkopen aan een koude lead weet u niet of ze uberhaupt wel zitten te wachten op uw producten of diensten. Deze potentiële klant heeft namelijk niet zijn hand opgestoken met de vraag of hij iets bij je mag kopen en heeft ook niet gevraagd, dat jij contact met hem opneemt. Je stoort hem dus ongevraagd. En dat is prima!

 

  • De warme lead
    Bij een warme lead is dat anders. Deze potentiële klant zelf al zijn interesse getoond. Bijvoorbeeld door het invullen van een formulier op de website. Dat betekent namelijk dat je weet dat deze prospect ergens interesse in heeft.

 

  • De hete lead
    Tot slot is er ook nog zoiets als een hete lead. Deze behoeft eigenlijk geen acquisitie meer. Dit zijn de prospects die zelf contact met u opnemen om iets te kopen. Of het zijn bestaande klanten die aangeven dat ze meer willen of iets anders van u willen kopen.

 

Zoals gezegd zijn bij het online klanten werven (online leadgeneratie) de warme leads erg belangrijk. In dit artikel vindt u een aantal tips en tricks die u helpen om online nieuwe klanten aan te trekken.

 

Hoe krijgt u warme leads?

Via uw website natuurlijk. Maar wanneer uw website niet meer is dan een statische presentatie van wat informatie over uw bedrijf dan gaat dat niet lukken. Bezoeker komen namelijk altijd met een bepaalde reden. Soms zijn ze bijvoorbeeld opzoek naar uw contactgegevens, willen wat meer weten over een bepaald product of zijn nieuwsgierig naar het laatste de laatste nieuwtjes/ontwikkelingen. Dit zijn ideale momenten waarop u aan hun contactgegevens kunt komen om later in uw verkoopproces te gebruiken. Stuk voor stuk zouden ze zomaar eens klant kunnen worden. Geïnteresseerd zijn ze namelijk al.

 

We geven hieronder een aantal tips om uw websitebezoekers tot ‘warme leads’ te genereren of direct tot klant te maken.

 

Maak uw diensten tastbaar

Een dienstverlening is niet snel iets wat mensen, zoals een product, kunnen vastpakken, bekijken of betasten. Bij een dienstenproduct moet de koper het eerst kopen voordat hij het fysiek kan beoordelen. Om een dienst te kunnen verkopen moet u meestal een verwachting scheppen die na de koop ook waargemaakt moet worden. Transformeer uw diensten tot pakketten waaruit klanten kunnen kiezen en welke ze middels een bestelknop online kunnen kopen. En mochten ze er eerst nog een vraag over hebben, laat ze dan, op de betreffende pagina, niet onnodig zoeken naar uw contactgegevens.

 

Plaats een contactformulier

Met een eenvoudig contactformulier kan een bezoeker u laten weten dat ze met u in contact willen komen. Gebruik in dit formulier zo min mogelijk invulvelden zodat de drempel laag is om hem te laten gebruiken. Zie bijvoorbeeld hoe wij dat doen: https://bsetmedia.nl/contact-met-ons/

 

Zorg dat uw contactgegevens overal zichtbaar zijn

Internet is een vluchtige wereld. Zo heeft u de aandacht van een bezoeker op uw website en zo zijn ze weer afgeleid en weg. De momenten waarop uw bezoek besluit om wel of geen contact met u op te nemen duren slecht een enkele seconden. U begrijpt dat wanneer uw contactgegevens dan moeilijk te vinden zijn de kans klein is dat ze contact met u opnemen. Zorg dat uw contactgegevens, zoals uw telefoonnummer, op alle pagina’s in beeld blijven. Ook wanneer de de bezoeker door de pagina heen scrolt.

 

Bel mij terug

In het verlengde van de tip hierboven kunt u ook nog een simpel “bel mij terug” formuliertje gebruiken. De bezoeker hoeft slecht alleen zijn telefoonnummer waarna u een e-mailbericht van dit verzoek krijgt om snel tot een terugbel actie over te gaan.

 

Stuur een proefexemplaar toe
Geef proefexemplaren weg aan uw doelgroep, zodat ze hier gratis kennis mee kunnen maken. Dit kunnen zowel fysieke producten als diensten zijn. Zo kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om een gratis proefles van iets weg te geven, waarbij de rest van het lespakket tegen een aantrekkelijke korting aangeschaft kan worden. Vanzelfsprekend kunnen geïnteresseerden het alleen online aanvragen.

 

Gebruik een offerte-aanvraagformulier

Wanneer u veel offerte-aanvragen krijgt is een opmaat gemaakt formulier natuurlijk erg handig. U kunt namelijk precies de behoefte inventariseren en heeft daardoor alle informatie om snel een goede offerte uit te brengen. Dat scheelt u veel tijd en nog meer wanneer we de aanvraag automatisch door het systeem laten calculeren. Uiteraard moet u dan nog wel even actief een persoonlijke follow-up geven. Zie bijvoorbeeld hoe wij dat doen: https://bsetmedia.nl/offerte-aanvraag/

 

Geef iets cadeau
Geef bestaande of nieuwe klanten een cadeau. Zomaar iets om weg te geven, waar ze iets aan hebben, iets waardevols van jou naar hen. Laat geïnteresseerden hun contactgegevens in een aanvraagformulier op uw website invullen en volg dit later fysiek op zodat u dan mogelijk tot (nieuwe) zaken kunt komen.

 

Deel interessante én leuke tips, weetjes en artikelen

Heeft u interessante én leuke tips, weetjes en artikelen om nieuwe impulsen aan uw business te geven. Deel ze met uw (potentiële) klanten. Geef ze de mogelijkheid om in te schrijven voor een nieuwsbrief. Ze vinden het vaak leuk/handig om geïnformeerd te blijven en geven in ruil daarvoor graag hun contactgegevens. Misbruik dit natuurlijk niet. Less is more (business) en too much geeft snel irritaties. Zie bijvoorbeeld hoe wij dat doen: https://bsetmedia.nl/schrijf-je-nu-in-voor-de-nieuwsbrief/

 

Organiseer een webinar
Organiseer een evenement op internet waarbij er alleen een online publiek aanwezig is.Het vergroot uw bekendheid en geeft u nog meer een expertstatus. Uiteraard is de inschrijving online zodat u kunt zorgen voor een goede opvolging een grote kans creëert op nieuwe klanten.

 

Deel vakinhoudelijke kennis

Potentiële klanten snakken vaak naar meer en specifieke vakinhoudelijk informatie. Bied dit aan in bijvoorbeeld de vorm van whitepapers of een e-book die ze in ruil voor hun contactgegevens kunnen downloaden. Maar geef ook via een blog gratis vakkennis weg om te onderstrepen dat u een echte expert bent. Zie bijvoorbeeld hoe wij dat doen: https://bsetmedia.nl/category/tips-tricks/

 

U ziet er zijn tal van mogelijkheden om online warme leads of klanten te genereren. Er zijn er natuurlijk nog veel meer! Wees gewoon creatief in het bedenken van nieuwe mogelijkheden, probeer ze uit, kijk of ze werken en verbeter ze. Verras uw bezoeker en uw concurrent telkens weer. Wij zijn benieuwd naar uw successen. Succes!

AUTHOR - Bert Imhoff

Bert Imhoff leerde bij respectievelijk een multinational, een media bedrijf en een reclame communicatie groep het marketing-communicatievak kennen. Bracht vervolgens vakkennis en ondernemingszin samen in Bset Media. Zorgt nu dat klanten zakelijk gezien de wind in de zeilen krijgen. En dat is niet zo verwonderlijk voor iemand die bezeten is van zeezeilen.

Geen reacties

Geef een reactie