Scoor meer leads met behulp van landingspagina’s
Als je online meer leads wilt scoren, verhoog je die kans aanzienlijk met een goede landingspagina. Maar wat is eigenlijk nu een landingspagina? Een landingspagina is de pagina waar een bezoeker op terecht komt na bijvoorbeeld het klikken op een call-to-action button of zoekresultaatlink. Deze pagina is speciaal opgezet voor de promotie van bijvoorbeeld je product, dienst of actie. Bezoekers die bijvoorbeeld op jouw social media post, online advertentie of op een link uit jouw e-mail nieuwsbrief klikken, komen terecht op jouw landingspagina. In een landingspagina worden specifieke zoekwoorden verwerkt waarop u gevonden wilt worden in Google.
Hoe converteer je bezoekers naar lead’s?
Een goede landingspagina is een landingspagina die converteert. Enerzijds biedt de pagina iets aan de bezoeker en anderzijds voegt deze aanbieding waarde toe aan de zoektocht van de bezoeker. Wanneer bezoekers op uw landingspagina landen kunnen ze stuk voor stuk zomaar eens klant worden. Het is het perfecte moment waarop u aan zijn of haar contactgegevens kunt komen om deze in uw verdere verkoopproces te gebruiken.
We geven hieronder een aantal tips om uw websitebezoekers tot ‘warme leads’ te genereren of direct tot klant te maken.
Tip 1 : Zet aan tot aktie
Als je nergens om vraagt, krijg je ook niks. Elke landingspagina heeft een duidelijke aanzet tot aktie nodig. Een goede zogenoemde ‘call-to-action’ benadrukt de meerwaarde en het gemak voor de klant, is super relevant, concreet, stelt gerust en sluit risico uit.
Tip 2 : Maak uw diensten tastbaar
Een dienstverlening is niet snel iets wat mensen, zoals een product, kunnen vastpakken, bekijken of betasten. Bij een dienstenproduct moet de koper het eerst kopen voordat hij het fysiek kan beoordelen. Om een dienst te kunnen verkopen moet u meestal een verwachting scheppen die na de koop ook waargemaakt moet worden. Transformeer uw diensten tot pakketten waaruit klanten kunnen kiezen en welke ze middels een bestelknop online kunnen kopen. En mochten ze er eerst nog een vraag over hebben, laat ze dan, op de betreffende pagina, niet onnodig zoeken naar uw contactgegevens.
Tip 3 : Plaats een contactformulier
Met een eenvoudig contactformulier kan een bezoeker u laten weten dat ze met u in contact willen komen. Gebruik in dit formulier zo min mogelijk invulvelden zodat de drempel laag is om hem te laten gebruiken. Zie hier bijvoorbeeld hoe wij dat doen.
Tip 4 : Zorg dat uw contactgegevens overal zichtbaar zijn
Internet is een vluchtige wereld. Zo heeft u de aandacht van een bezoeker op uw website en zo zijn ze weer afgeleid en weg. De momenten waarop uw bezoek besluit om wel of geen contact met u op te nemen duren slecht een enkele seconden. U begrijpt dat wanneer uw contactgegevens dan moeilijk te vinden zijn de kans klein is dat ze contact met u opnemen. Zorg dat uw contactgegevens, zoals uw telefoonnummer, op alle pagina’s in beeld blijven. Ook wanneer de de bezoeker door de pagina heen scrolt.
Tip 5 : Bel mij terug
In het verlengde van de tip hierboven kunt u ook nog een simpel “bel mij terug” formuliertje gebruiken. De bezoeker hoeft slecht alleen zijn telefoonnummer waarna u een e-mailbericht van dit verzoek krijgt om snel tot een terugbel actie over te gaan.
Tip 6 : Stuur een proefexemplaar toe
Geef proefexemplaren weg aan uw doelgroep, zodat ze hier gratis kennis mee kunnen maken. Dit kunnen zowel fysieke producten als diensten zijn. Zo kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om een gratis proefles van iets weg te geven, waarbij de rest van het lespakket tegen een aantrekkelijke korting aangeschaft kan worden. Vanzelfsprekend kunnen geïnteresseerden het alleen online aanvragen.
Tip 7 : Gebruik een offerte-aanvraagformulier
Wanneer u veel offerte-aanvragen krijgt is een opmaat gemaakt formulier natuurlijk erg handig. U kunt namelijk precies de behoefte inventariseren en heeft daardoor alle informatie om snel een goede offerte uit te brengen. Dat scheelt u veel tijd en nog meer wanneer we de aanvraag automatisch door het systeem laten calculeren. Uiteraard moet u dan nog wel even actief een persoonlijke follow-up geven. Zie hier bijvoorbeeld hoe wij dat doen.
Tip 8 : Geef iets cadeau
Geef bestaande of nieuwe klanten een cadeau. Zomaar iets om weg te geven, waar ze iets aan hebben, iets waardevols van jou naar hen. Laat geïnteresseerden hun contactgegevens in een aanvraagformulier op uw website invullen en volg dit later fysiek op zodat u dan mogelijk tot (nieuwe) zaken kunt komen.
Tip 9 : Deel interessante én leuke tips, weetjes en artikelen
Heeft u interessante én leuke tips, weetjes en artikelen om nieuwe impulsen aan uw business te geven. Deel ze met uw (potentiële) klanten. Geef ze de mogelijkheid om in te schrijven voor een nieuwsbrief. Ze vinden het vaak leuk/handig om geïnformeerd te blijven en geven in ruil daarvoor graag hun contactgegevens. Misbruik dit natuurlijk niet. Less is more (business) en too much geeft snel irritaties. Zie hier bijvoorbeeld hoe wij dat doen.
Tip 10 : Organiseer een webinar
Organiseer een evenement op internet waarbij er alleen een online publiek aanwezig is.Het vergroot uw bekendheid en geeft u nog meer een expertstatus. Uiteraard is de inschrijving online zodat u kunt zorgen voor een goede opvolging een grote kans creëert op nieuwe klanten.
Tip 11 : Deel vakinhoudelijke kennis
Potentiële klanten snakken vaak naar meer en specifieke vakinhoudelijk informatie. Bied dit aan in bijvoorbeeld de vorm van whitepapers of een e-book die ze in ruil voor hun contactgegevens kunnen downloaden. Maar geef ook via een blog gratis vakkennis weg om te onderstrepen dat u een echte expert bent. Zie hier bijvoorbeeld hoe wij dat doen.
“Een goede landingspagina zet meer bezoekers om in klanten”